Ze względu na pandemię zostaliśmy w wielu przypadkach zmuszeni do pracy z domu, a co za tym idzie – wielu menedżerów zarządza teraz zdalnie, zespołami rozproszonymi. Poniższe reguły choć pisane w obecnym kontekście, odnoszą się również do pracy zdalnej jako takiej. Na bazie naszych doświadczeń i wiedzy, wyróżniliśmy 5 filarów pracy zdalnej:
- Środowisko
- Kompetencje
- Zarządzanie
- Zaangażowanie
- Wellbeing
Zapraszamy do lektury.
#ŚRODOWISKO
1. Intuicyjna i funkcjonalna technologia
Warto zadbać o jak najprostsze i user friendly środowisko pracy. Jeśli
organizacja ma już jakieś rozwiązanie wdrożone i pracownicy mniej lub bardziej
są już z nim zaznajomieni to nie warto nagle przenosić się w zupełnie w nowe
środowisko – to potęguje stres. Niemniej jednak istotne kwestie to: jak
najłatwiejszy dostęp do poszczególnych plików/aplikacji, prosta architektura
danych i przyjazny interfejs. Dobrze, gdyby firma posiadała zintegrowane
systemy, pozwalające na to, aby z jednego miejsca dostać się do każdego innego,
celem pozyskania odpowiednich danych. Jeśli jeszcze nie macie takiej praktyki,
to polecamy zainstalować na każdym komputerze narzędzie pozwalające Działowi IT
przejęcie pulpitu użytkownika. Gdyby coś nie działało – firmowy helpdesk szybko
usunie problem i wesprze mniej doświadczonych użytkowników.
2. Minimalna ilość narzędzi i kanałów
komunikacji
Przeniesienie się całej, lub większej części firmy w tryb pracy zdalnej oznacza
zwiększoną ilość tele i vidoekonferencji czy pracy kreatywnej we wspólnych
przestrzeniach (jak np. platformy interaktywne typu trello, mural, padlet etc.).
Nagle zostaliśmy zmuszeni do zapoznania się z wieloma nowymi narzędziami i
funkcjonalnościami, dlatego żeby jak najszybciej przejść w tryb efektywnej pracy
zdalnej należy zminimalizować ilość używanych narzędzi. Zatem jeśli używamy
kilku narzędzi do videokonferencji to warto zdecydować się na jedno i wprowadzić
je jako standard w firmie. Najlepiej żeby to było takie narzędzie, które pozwoli
nam na jak najwięcej aktywności w ramach swoich funkcjonalności. Pamiętajcie
również o tym, aby minimalizować ilość kanałów komunikacji i jasno sprecyzować
do jakiego rodzaju komunikacji dany kanał służy. Jeśli zadania do wykonania
będziecie przesyłać sobie w firmowym systemie, mailem i na komunikatorze, na
dodatek w różnym momencie (np. „wrzutki”) to odnalezienie ich będzie pożerało
mnóstwo czasu i energii, a część z nich może po prostu umknąć. Konieczność
pamiętania, co kto i gdzie napisał angażuje niepotrzebnie pamięć, obniżając
bieżącą sprawność operacyjną, a ryzyka będą potęgować obawy, stres i frustracje
współpracowników.
3. Klarowne i użyteczne procedury, standardy i
zasady
Określenie jasnych zasad i standardów współpracy jest ważne, ale nieścisłości w
środowisku zdalnym dają się we znaki szczególnie.
Obecnie, jeszcze bardziej niż do tej pory, potrzebne są jasne i przejrzyste
procedury i instrukcje zamiast opasłych segregatorów i plików, których i
stacjonarnie nikt nie czyta. Zatem nie tylko dostęp do firmowych procedur
powinien być prosty, ale i same procedury powinny być klarownie i prosto
opisane, a może nawet sprowadzone do prostej grafiki z intuicyjnymi
piktogramami. Ważne też, by były one ze sobą spójne i cyklicznie rewidowane.
W sytuacji pandemii warto pamiętać, że nasze domy dzielimy z innymi ich
mieszkańcami. Dobrze jest rozumiejąc tą sytuację, w uzgodnieniu z przełożonymi i
współpracownikami, wyznaczyć konkretne godziny, w których wszyscy są dostępni
np. na video czy telekonferencje i ustalić, że poza nimi staracie się kontakt
ograniczać do minimum.
Elementem koniecznym jest przygotowanie wszystkich do pracy w nowych
standardach.
#KOMPETENCJE
1. Szkolenia wstępne z narzędzi i procedur
Kiedy już wybierzemy stosowny system i narzędzia, elementem koniecznym jest
przygotowanie wszystkich do pracy w nowych standardach.
Współpracownicy muszą mieć jasność co do tego w jaki sposób poruszać się w
środowisku wirtualnym, co jest ważne, jakie mamy wewnętrzne zasady korzystania z
nich i gdzie mogą znaleźć pomoc w przypadku problemów technicznych lub
niejasności. Nawet jeśli część narzędzi była już używana – warto tą wiedzę
odświeżyć. Dobrze sprawdzają się webinary i szkolenia online uzupełnione listami
FAQ. Zarówno nagranie z webinaru jak i FAQ powinny być łatwo dostępne dla
każdego pracownika. Jeśli nie macie działu IT, który mógłby być wsparciem
technicznym – wyznaczcie osoby, które mogą pracowników wesprzeć przynajmniej w
pierwszych dniach nowego systemu pracy, a także będą strażnikami wypracowanych
standardów.
2. Samozarządzanie
Pracując zdalnie należy uważać aby nie wpaść w pułapkę wyobrażeń na ten temat –
nie musimy jeździć do biura, więc: mamy więcej czasu, możemy pracować na
kanapie, możemy zrobić przerwę w dowolnym momencie... To wszystko prawda, jednak
bardzo ważne są tu samodyscyplina oraz dobra organizacja czasu i miejsca pracy.
Przede wszystkim:
- Planowanie pracy – oprócz codziennych operatywek z zespołem, warto zadbać o indywidualny plan dnia – zarówno zadania i czas ich wykonania, jak i przerwy czy czynności domowe. To pozwoli lepiej zorganizować dzień i oddzielić czas prywatny od zawodowego. Jest mnóstwo aplikacji wspierających planowanie pracy jak np. todoist czy trello, jednak wg niektórych, równie dobrze sprawdzi się kartka papieru z wypisanymi zadaniami. ?
- Unikanie rozpraszaczy – wyłączony TV, porządek w miejscu pracy, wyciszenie telefonu i powiadomień z portali społecznościowych, postawienie pod ręką czegoś do picia itd.
- Ustalenie domowego dress code – o ile praca z domu pozwala na wygodę i pewien luz w doborze stroju, o tyle nie zawsze służy to efektywności. Praca w piżamie może być wygodna ale może też rozleniwiać, a już z pewnością zaciera granicę między życiem zawodowym a prywatnym. Nie trzeba od razu zakładać koszuli, ale – nie tylko kiedy nas widać – dobrze, aby wygląd był schludny i różnił się choć trochę od „domowego” .
- Stworzenie grafiku z domownikami – jako, że obecnie w wielu przypadkach wszyscy lub większość domowników ma swoje aktywności w online (zawodowe lub szkolne) to dobrze jest ustalić grafik uwzględniający potrzeby wszystkich. Fajnym pomysłem są też domowe strefy czy godziny ciszy, które można poświęcić na pracę koncepcyjną.
Rekomendujemy poznanie kilku technik do efektywnego zarządzania sobą w czasie jak np. Get things done czy znane powszechnie macierz Eisenhowera, Technika Pomodoro.
3. Pigułki wiedzy dostępne w formule VOD
Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie firmowej bazy wiedzy, gdzie znajdziemy nie
tylko szereg procedur i instrukcji, ale też sekcję z artykułami oraz pigułkami
wiedzy w formie video – to mogą być zarówno materiały dotyczące funkcjonujących
w firmie procedur i narzędzi, ale też takie, które odpowiadają na aktualne
potrzeby kompetencyjne pracowników jak np. sposoby zarządzania sobą w czasie,
komunikacja w zespole rozproszonym, motywowanie pracowników zdalnych etc.
#ZARZĄDZANIE
1. Dobrze sprecyzowane cele
Zarządzanie pracą zdalną wydawać się może trudniejsze niż gdy jesteśmy w biurze,
jednak może nauczyć nas praktyk, które po powrocie do biur nadal będą świetnie
się sprawdzać. Przede wszystkim, istotne jest by jasno i klarownie wyznaczać i
komunikować cele oraz oczekiwane produkty prac. Wtedy dużo łatwiej jest
monitorować postęp – zarówno menedżerowi, jak i pracownikowi. Jeśli menedżer
wyznacza ogólne cele, warto dookreślić oczekiwania ilościowe, jakościowe i
czasowe co do finalnego wyniku. Unikniemy tym samym rozczarowań i frustracji
.
Cele powinny być wyznaczane zgodnie z regułą SMART, ale co ważniejsze – powinien
istnieć dialog między menedżerem a pracownikiem dotyczący tego w jaki sposób
cele te będą realizowane, jakie możliwe są zagrożenia i jakie działania
prewencyjne w związku z tym należy podjąć. Prawdę mówiąc, jest to dobra praktyka
nie tylko w pracy zdalnej ale i na co dzień, stacjonarnie.
2. Zarządzanie wynikami, nie czasem
pracy
Jeśli mamy już wyznaczone konkretne cele i efekty prac to dużo łatwiej nam się
przestawić na zarządzanie wynikami, a nie czasem pracy. Jak już pisaliśmy
wcześniej, w sytuacji pandemii i związanych z tym utrudnień, szczególnie ważny
jest elastyczny czas pracy, który uwzględni przerwy spowodowane np. lekcjami
online dziecka lub videokonferencją innego domownika. Jesteśmy narażeni na
częste rozpraszanie uwagi, więc świadomość celów i monitorowanie oczekiwanych
efektów pomaga nam utrzymać kurs i skutecznie realizować swoje zadania. Menedżer
koncentruje się jednak nie na kontroli działań podejmowanych przez pracownika, a
na rezultatach jego pracy.
Oczywiście ustalając produkty pracy należy wziąć pod uwagę nie tylko co ale i na
kiedy powinno być wykonane, szczególnie ważne jest zatem zadbanie o dotrzymanie
terminów krytycznych, które wynikają z uwarunkowań prawnych, cyklu życia
organizacji czy kolejnych etapów prac w projektach.
Dojrzałe zespoły, zwłaszcza projektowe, mogą docelowo działać autonomicznie,
strukturalizując się samodzielnie wokół kolejnych zadań i ucząc się w kolejnych
sprintach i sesjach action learning.
3. Bieżący monitoring wyników i informacja
zwrotna
Jak już wspominaliśmy wcześniej, warto ustalić cykliczne spotkania monitorujące.
Regularny monitoring wyników i przekazywanie informacji zwrotnej ma na celu nie
tylko kontrolę postępu i jakości prac, ale przed wszystkim jest to naturalna
sytuacja do nawiązania kontaktu z pracownikiem, pozwala na diagnozę ewentualnych
problemów oraz identyfikację najlepszych praktyk. Jest też potrzebne do
budowania u pracownika poczucia bezpieczeństwa i tego, że jest ważny, że nie
zostawiliśmy go samego sobie w nowej sytuacji. Praca z domu może czasem
powodować poczucie osamotnienia – szczególnie u tych, dla których cenny jest
osobisty kontakt ze współpracownikami. Udzielając na bieżąco feedbacku
pokazujemy innym, że oni i ich praca są dla nas ważni i że firma nadal
funkcjonuje chcąc realizować swoje cele.
Szczególnie istotne są tu jednak intencje przełożonego oraz przyjęta forma
monitorowania.
#ZAANGAŻOWANIE
1. Regularny kontakt z przełożonym
Regularny kontakt z przełożonym jest niezwykle ważny – pozwala zarówno na
bieżący monitoring, jak i na budowanie relacji z pracownikiem. Dziś, gdy wielu z
nas mierzy się z wyzwaniami zorganizowania życia domowego i jednocześnie
pełnoetatowej pracy, szczególnie ważne jest by przełożony nas wspierał i
motywował. Oprócz cyklicznych spotkań operacyjnych zespołu , warto
ustanowić też regularne tele lub videokonferencje z każdym z pracowników.
Pracownicy, którzy widzą w swoich szefach osobę życzliwą i kompetentną oraz
szanującą ich pomysły, nie mają wątpliwości co do potrzeby kontaktu. Kluczem
oprócz intencji jest wyczucie, takt i okazywanie szacunku.
2. Możliwość wpływu
Jednym z czynników znacząco wpływających na zaangażowanie oprócz poczucia sensu,
jest również poczucie wpływu. Najlepszą okazją do budowania jednego i drugiego
jest zaproszenie pracownika do aktywności, w której coś ważnego od niego zależy
i jednocześnie ma on zasoby do tego, aby sprostać wyzwaniu. Dlatego mimo
przejścia na pracę online, nie warto rezygnować ze spotkań kreatywnych czy
poświęconych rozwiązywaniu problemów. Przestrzeń na dokładną analizę problemów i
ich przyczyn pozwala na wypracowanie takich rozwiązań, które nie tylko rozwiążą
problem ale też zapobiegną jego występowaniu w przyszłości. To też dobra okazja
do testowania różnych pomysłów i identyfikacji ryzyk z nimi związanych. Jeśli do
tej pory nie praktykowaliśmy czegoś takiego – dobrze jest zacząć. Szczególnie
gdy brak możliwości realizacji części zadań uwolnił moce pracowników. W jednej z
firm, po przejściu na pracę zdalną okazało się, że uwolniono 20% czasu
pracowników, co oznacza że praktycznie cały dzień mógł zostać poświęcony na
pracę kreatywną – powstało w ten sposób mnóstwo pomysłów i usprawnień, a
zaangażowanie w zespole wzrosło.
3. Używanie technologii do budowania
społeczności
W przypadku gdy większość pracowników jest rozproszona, ważne jest wzmacnianie u
nich poczucia przynależności. Warto wykorzystać do tego celu technologię. Jak
wiemy, nie wystarczy już firmowy intranet, potrzebne są narzędzia pozwalające na
swobodną wymianę wiedzy i rozmowy pracowników. Dobrą praktyką jest dodanie tzw.
small talk’ów do spotkań operacyjnych lub robienie tzw. sesji uznania, podczas
których nie tylko menedżer, ale i współpracownicy mogą docenić innych członków
zespołu. Innym pomysłem są wspólne spotkania integracyjne jak np. wspólna
kawa/lunch czy zespołowe gry online mające na celu podtrzymanie team
spirit. Jeśli mamy dostępne profile pracowników – ważne, żeby każdy z
nich zawierał aktualne zdjęcie, a oprócz informacji kontaktowych (stanowisko,
dział, telefon, mail), – parę słów o tej osobie. Przydatne są też narzędzia
pozwalające tworzyć grupy dyskusyjne - w najprostszej formie są to fora podpięte
pod intranet, jednak co raz popularniejsze są komunikatory takie jak np. Slack
czy Google hangouts. Ciekawym rozwiązaniem są też platformy typu StarMeUp czy
Briq, gdzie możemy doceniać współpracowników za ich pomoc w codziennych
zadaniach lub zachowania zgodne z wartościami firmy w postaci specjalnych
punktów, które można później wykorzystać na nagrody z kafeterii. Jest to też
świetne narzędzie wspierające budowanie kultury organizacyjnej.
#WELLBEING
1. Sprawność fizyczna i komfort pracy
Dobrze jest wyznaczyć sobie godziny w jakich pracujemy i np. po południu wybrać
się na spacer, rower czy nawet do sklepu po zakupy – chodzi o to, by zmienić
otoczenie, wyjść na dwór i oderwać się od pracy – nawet jeśli wieczorem będziemy
kontynuować realizację naszych zadań. Nie zapominajmy też o ćwiczeniach, już 5
min porannej rozgrzewki każdego dnia może uczynić cuda, a jednocześnie nada nam
pewien rytm, co korzystnie wpłynie na naszą kondycję psychofizyczną.
Aby zapewnić sobie komfort pracy, należy wyznaczyć miejsce, w którym będzie się
pracować. Idealnie jeśli może to być biurko i odpowiednie do pracy krzesło,
jednak jeśli nie ma na to warunków – wystarczy kawałek stołu i wygodne krzesło.
Krzesła kuchenne nie są odpowiednie do 8 godzinnej pracy, więc jeśli czujemy że
jest nam niewygodnie – są specjalne nakładki czy poduszki, które zwiększają
komfort. Jeśli praca taka ma charakter czasowy warto z nich skorzystać, nie
musimy od razu wymieniać całego umeblowania jadalni. ;) Jeśli pracujemy w
przestrzeni wspólnej jaką jest np. jadalnia czy kuchnia, dobrze jest ustawić
wirtualne tło i założyć słuchawki oraz pamiętać by każdorazowo sprzątać i po
pracy i po kolacji.
2. Pozytywne emocje i osobiste sukcesy
Niezwykle ważne będzie tu stworzenie takiego środowiska i kultury pracy, aby dać
pracownikom poczucie bezpieczeństwa. Bezpieczeństwa rozumianego jako jasne
oczekiwania i zasady rozliczania, bieżąca informacja zwrotna, wsparcie ze strony
managera i organizacji (np. działu IT czy HR). Należy też zadbać o to, by każdy
miał szanse odnosić sukcesy – a zatem wyznaczajmy takie cele i zadania, które
mogą zostać osiągnięte w krótkiej perspektywie. Niech to będą małe rzeczy,
przekazywane na bieżąco, z konkretnym efektem końcowym – to nie tylko wpłynie na
satysfakcje pracownika, ale pozwoli też działać bardziej zwinnie, bez
powodowania niepotrzebnej frustracji związanej z ciągłymi zmianami. Zadbajmy o
to, by pracownik czuł się traktowany z szacunkiem i indywidualnie oraz aby
wiedział jaki jest sens jego pracy – jak wykonywane zadania wpływają na inne
aktywności firmowe i jak to przekłada się na strategię organizacji. Dbajmy o
rozsądne dawki humoru i nie bójmy się doceniać nawet za najmniejsze
rzeczy!
3. Dobre relacje z otoczeniem
Dbałość o dobre relacje z otoczeniem jest niezwykle istotna, zarówno jeśli
mówimy o relacjach w zespole, jak i o tych domowych. Szczególnie drażliwa jest
ta druga kwestia w sytuacji narodowej izolacji i tego, że w wielu wypadkach w
domu pracuje kilku domowników. Zatem bądźmy wyrozumiali i dajmy możliwość
elastycznej pracy – np. na wypadek domowych „awarii”. Jeśli jako organizacja
mamy taką możliwość – wspierajmy rodziców w planowaniu aktywności dla dzieci,
dostarczmy im dodatkowe materiały (np. podcasty z bajkami dla dzieci, czy
materiały edukacyjne). Istotne będzie wykazywanie zrozumienia w sytuacjach od
pracownika niezależnych (prace remontowe u sąsiada czy czasowa niedostępność
Internetu).
Jeśli chodzi o budowanie relacji w zespole, oprócz spotkań online dot. stricte
pracy, warto zaplanować też takie mniej formalne, gdzie możemy po prostu ze sobą
pobyć i porozmawiać. Niektórzy organizują wspólną poranną kawę, inni wspólne
oglądanie filmów (np. netflix party pozwala na oglądanie filmu w tym samym
czasie i ma dostępny komunikator pozwalający na rozmowy w trakcie), grunt to
zorganizowanie aktywności integrujących zespół w sposób nieformalny.
Dojrzałe organizacje wspierają swoich pracowników w rozwoju kompetencji miękkich
również w obszarze relacji osobistych. Umiejętności z zakresu komunikacji,
rozwiązywania problemów, asertywności mogą okazać się bezcenne w czasie
przymusowej kwarantanny, współdzielonej z bliskimi.